Més morts impròpies

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

Demà no sols és el dia de les eleccions als EUA, sinó també la festivitat del bisbe Ermengol, sant patró de la diòcesi d’Urgell (juntament amb la marededéu de Núria.)

Però: què és la festa de l’Ermengol històric o de l’Ermengol mític?

Fa deu anys el bisbat d’Urgell va publicar i presentar en societat, amb motiu del mil·lenari de l’inici de l’episcopat de sant Ermengol, un llibre que els barrejava des del seu mateix títol:

Sant Ermengol, bisbe d’Urgell (1010-1035). Història,art, culte i devocions.

Però com el títol, parlant de títols, de nostre article d’avui és «Més morts impròpies», continuarem parlant de morts, en aquest cas de sant Ermengol, ja que, a més a més, si demà és el seu sant és perquè l’Ermengol històric va acabar la seva vida un 3 de novembre de 1035 d. C.

En aquest trist dia el bisbe va atansar-se fins al pont de Bar per supervisar-ne les obres, quan fortuïtament i fatal en caigué (primera mort il.lustrable amb l’escena 15 de l’urna dels segle XVII que hi ha al Museu Diocesà d’Urgell), però potser el seu cos anà a espetegar directament a dins les aigües crescudes, tardorals del Segre, que l’haurien arrossegat fins a un contracorrent a l’endret de la tercera catedral d’Urgell, llavors en construcció (al mateix lloc on hi ha l’actual), mentre les campanes catedralícies haurien sonat soles per donar-li l’adéu (segona mort il.lustrable, o bé, amb la cinquena taula de fusta del segle XVII que actualment s’exposa a la catedral, o bé amb el naixement de sant Joâo de Deus a Montemayor o Novo, Portugal, en 1495, ja que aquest bon dia, entre d’altres prodigis, hom veié una gran claror al cel, i les campanes de l’església repicaren sense que el campaner les toqués). Després potser el cos del bisbe sant hauria agafat de nou el corrent principal del riu i no hauria estat repescat d’aquest fins passar el congost de Tres Ponts, molt aprop d’Organyà per la ganxa un raier ganxo (tercera mort il·lustrable per un retauló del sarcòfag d’argent de 1755, obra de Pere Lleopart, que per cert no fa caure a sant Ermengol de Pont de Bar, sinó de Tresponts!)

Tot perquè demà ja que no podeu votar ni a Tump ni a Biden, pogueu festejar sant Ermengol amb la mort que us vengui més de gust.

Andreu Escales i Tous.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Últimes notícies

Més de L'Alternativa