Tots els que vivim al Pirineu de la província de Lleida, tenim com a referència l’hospital Arnau de Vilanova perquè al nostre territori encara no hi ha un hospital competent i per tant ens hem de desplaçar cada vegada a l’hospital Arnau de Vilanova quan ho fas cada setmana, comença a fer molta nosa, que són gairebé quatre hores de camí des de la Seu d’Urgell i si venim de Martinet o de Tuixén encara més, molt sovint la consulta dura mitja horeta el que vol dir és que necessitem un hospital de referència al Pirineu que pugui solucionar el 80% de totes les consultes dels usuaris i usuàries.
Malauradament, no és així i sembla que a l’Hospital de la Seu d’Urgell, que hi ha ara mateix les derivacions són d’actualitat per defecte es deriva absolutament tot a l’hospital de referència creant un problema de malestar i un greuge en qualitat de vida de les persones que vivim tan lluny.
El model actual no respon a les necessitats de la gent i cada vegada que hem de fer 320 o 400 quilòmetres entre anada i tornada això suposa una nosa important i un greuge comparatiu cultural, on reclamar que t’atenguin en català esdevé un acte heroic i de militància diària, tot plegat és un fracàs institucional que demostra una vegada més que les persones som una mercaderia i no som tractades com a tal.
Sí que construiran un hospital aquí a la comarca i no sabem encara quan el tindrem funcionant amb tots els serveis que calguin per atendre a la població i que es pogués atendre a la gent amb un radi màxim de 50 quilòmetres al voltant.
Yann Marais





